Michal Ozogán Blog exjedničkáře bez vyhlídky na praktický život
Michal Ozogán

Jak vybrat podsedlovou brašnu na kolo

Jak vybrat podsedlovou brašnu na kolo

Publikováno 06.12.2019 Publikováno Vybavení Počet komentářů 11

Podsedlové brašny jsou nedílnost součástí bikepackingové vybavení na delší cesty. Rozhodně nejsou nezbytným kusem. Jako každá věc i ony mají své výhody i nevýhody a svůj náklad můžete poskládat nespočetně jinými způsoby. Oproti klasičtějším „panini“ brašnám nedrží na kovové konstrukci a nejsou tak náchylné na zničení v těžkém terénu.

Všichni hobby cyklisté jistě znají klasické brašničky, které se vejdou tak akorát pod sedlo a pojmou trochu nářadí, lepení a při troše snahy a správné velikosti i náhradní duši. Bikepackingové brašny toho pojmou mnohem více a obvykle se pyšní nepromokavostí. Narozdíl od klasických „panini“, které vládnou dálkovým expedičním cestám, nejsou tak náchylné na destrukci, protože nedrží na kovových nosičích a pyšní se mnohem lepší aerodynamiku. To využijete v závodech.

Podsedlové brašny drží na kole ve dvou bodech. Na ližinách sedla a na sedlové trubce. K sedlovce jsou připevněny jedním nebo dvěma suchými zipy, dle objemu. Není to ale pravidlem. Menší kusy o několika litrech si vystačí s uchycením pouze na sedlo samotné. Na ližinách je obvykle stahovací popruh, který omezuje kývání brašny při jízdě.

Právě houpavé pohyby při jízdě jsou jedním z potenciálních neduhů tohoto typu brašen. Proč potenciální? Jak silné houpy ucítíte pod svojí zadnicí záleží na mnoha faktura a konstrukce je jen jedním z nich. Asi největší vliv mají vaše balící schopnosti. Těžké věci patří co nejblíže k sedlovce. A počítejte s tím, že čím větší objem brašna má a čím více věcí do ní narvete, tím bude problém větší, houpavější a tím složitější bude i proces balení.

Prvních 50 kilometrů Carpatia Divide a už zasviněnej…

Posted by Michal Ozogán on Tuesday, October 29, 2019

Obecně se dá říct, že do podsedlové brašny se hodí spíše lehčí, objemnější věci, které mají dynamický tvar. Rozuměj, dají se zmačkat. S použitím upouštěcího ventilu, co se dá použít jako levná vakuová pumpa (to slovní spojení radši nehledejte), se dá krásně smrštit.

Výhody a nevýhody podsedlové brašny

Použití podsedlové brašny je značně individuální. Někomu to vyhovovat může a jinému ne, záleží co od ní očekáváte. Neduhy se mohou objevit jen při specifické konfiguraci.

Výhody

  • Pojme relativně objemné věci
  • Slouží i jako blatník
  • Vydrží těžký terén

Nevýhody

  • Houpání ze strany na stranu při nesprávném balení a větší hmotnosti
  • Objem omezený dle prostoru mezi sedlem a kolem – zvláště u celoodpružených kol
  • Nemožnost přesunování těžiště za sedlo

A na co se při výběru brašny zaměřit?

Prostor mezi sedlovkou a kolem

Největší limitující faktor je nedostatek prostoru. Po příchodu devětadvacítek se z místa zase trochu ukrojilo a v některých případech na velkoobjemové podsedlovky prostě nedosáhnete. Asi největší problém budeme mít na celoodpruženém kole s teleskopickou sedlovkou.

Čím větší rám, tím lépe pro vás. Je dobré si prostor změřit a přidat mu něco k dobru kvůli chybám a jistotě. Nechcete přece, aby vám brašna škrtala o plášť. To by mohlo skončit jeden zničeným vybavením, ale i ošklivým karambolem.

Stejně jako u nepříjemného kývání vám s místem pomůže i dobré sbalení. Při použití neskladných věcí se klidně může stát, že sedlovka získá takový těžký ocásek, který pak škrtá. Proto vždycky balit poctivě.

Nedostatek prostoru je limitující faktor, se kterým vypomůže jen změna konfigurace kola.

Podsedlová brašna Ortlieb Seat-Pack 11 L, clearence

Já mám místa dost

Teleskopická sedlovka

Pokud máte teleskopickou sedlovku, neznamená to, že nemůžete mít podsedlovou brašnu. Je pravda, že výběr je trochu zúžený, ale třeba já si vybral.

Jsou brašny, které jsou vyráběné přímo pro teleskopky a drží pouze na ližinách sedla. Mají ale hodně omezenou kapacitu, ale lepší než trnem do duše…

Zajímavé řešení nabídla firma Wolf Tooth Components. Jde o výrobek Valais – adaptér na teleskop. Pokud má brašna jen jeden sucháč, dá se připevnit právě na onen adaptér. To sice trochu omezí zdvih sedlovky, ale to je jen malá daň. Tohle řešení mám odzkoušené a odjeté na třech tisících závodních kilometrech.

Wolf Tooth Components, Valais

Teoreticky by šlo použít dva adaptéry na objemné sedlovky se dvěma suchými zipy. Nicméně to by nejspíše zdvih omezilo výrazně.

I tak se budete muset spokojit spíše s menší brašnou, protože místo mezi sedlovkou a zadním kolem bude přece jen menším. A chce to opravdu vyzkoušet, že i úplně dole brašna nikde neškrtá.

Na téhle kombinaci se mi líbí, že eliminuje jednu nevýhodu podsedlových brašen – nemožnost posunout těžiště za sedlo.

Podsedlová brašna Ortlieb Seat-Pack 11 L, teleskopická sedlovka

Teleskopická sedlovka je dole a pořád tam mám trochu rezervu

Objem

Volba vhodného objemu podsedlovky je okamžik, kdy budete muset zapřemýšlet. Není to snadné. Pohybovat se budete v rozmezí od cca 3 litrů po 17 litrů.

Co všechno chcete v brašně vozit? Já do té své dávám vybavení na spaní (spacák, ždárák) a všechno svoje oblečení. Je dobré si tam nechat určitou rezervu. Pěchovat věci do posledního centilitru není příjemná záležitosti a zároveň se vám tam v případě nutnosti vejde něco navíc.

Asi nejlepší je vzít si všechno, co tam chcete narvat a zkusit to. V létě stačí menší, v zimě či zjara větší.

S narůstajícím objemem se více projevují nedostatky podsedlových brašen. Houpání, vyšší hmotnost a nedostatek místa mezi sedlovkou a kolem. Proto je třeba zvolit vhodný kompromis.

Hmotnost

Ideální je samozřejmě hledat co nejlehčí variantu. Některé brašny, zvláště ty s větším objemem, přichází i s různými kovovými nástavci, které přispívají k tomu, že brašna drží tvar a nehoupe se. Ale zase váží…

Lehčí materiály jsou samozřejmě dražší, ale neřekl bych že výrazně snižují životnost.

Vodotěsnost/Voděodolnost

Pozor na rozdíl mezi těmito dvěma vlastnostmi. Voděodolné vydrží jen lehčí deštík, ale v bouřce budete moct svůj spacák ždímat. Není to nutně nutně důvod, proč brašnu zavrhnout. Tento neduh lze vyřešit použitím igelitky nebo lépe vodáckého vaku.

Pokud je brašna vodotěsná v základu, je to samozřejmě pohodlnější, ale také dražší.

Ventil

Ventil je nesmírně užitečná věcička, díky které sbalíte brašnu mnohem jednodušeji, protože obsah krásně zmačkáte. Lépe pak drží a nehoupe se. Zatím jsem viděl dvoje řešení:

  • Šroubovací ventil – Velmi jednoduché – odšroubujete ventil a vzduch může z brašny ven. Asi jediná nevýhoda je, pokud ho zapomenete zase zašroubovat. A to pro mě není nic neobvyklého, kolikrát jsem jel i s rozepnutou brašnou.
  • Vytahovací ventil – Vtipná věc. Až do dneška jsem si myslel, že můj ventil se musí jednou rukou zakroutit a držet, aby vzduch mohl ven. Naprosto debilní řešení. Teď jsem ale zjistil, že se za ten cancour musí chytit a jde vytáhnout. Pro zavření stačí zase zamáčknout. Jednoduché a prosté. Stejně bych ale asi dal přednost šroubovacímu ventil, který ve mně vyvolává více důvěry.
Podsedlová brašna Ortlieb Seat-Pack 11 L, ventil

Dvoudílná konstrukce

Některé podsedlovky se skládají ze dvou částí. Z brašny samotné, která se montuje přímo na kolo a z vaku, do kterého dáváte věci. V případě nutnosti lze vak jednoduše odepnout a odnést si ho kam chcete.

Teoreticky můžete stejného efektu dosáhnout i použitím vlastního nepromokavého sáčku, ale přece jen tím přidáte trochu hmotnosti a nebudete mít vak vytvarovaný přímo pro potřeby brašny. Pohodlnost tam je o řád menší.

Malé radosti

Podsedlovky nabízí i pár dalších zlešováků, které můžete hledat:

  • Možnost upevnění zadního světla
  • Různé popruhy, gumicuky, na které pověsíte další vybavení. Takhle jsem mimochodem ztratil rukavice.

Závěrem

Podsedlových brašen je nespočet. Sáhnout můžete po renomovaných výrobcích (Revelate Design, Apidura), lokálních prodejcích (Everbike, Author), Číně (Rhinowalk) či si vyrobit vlastní. Kvalita zpracování tady dle mého hraje důležitější roli než u ostatních. Je velká a dál od těžiště, takže na ni působí větší síly než na brašnu v rámu.

Vezměte si ale třeba Milana Hanyka. Ten se na nějaké podsedlovky vykašlal a vezl si věci v sáčku připevněném gumicukem. Je to lehké, levné a funguje to.

Tomáš Srb Photography

Posted by 1000 Miles Adventure on Monday, July 1, 2019


Komentáře
  1. Lukas Vysoudil

    Lukas Vysoudil: Ahoj, jednu takovou cinskou podsedlovku mam. Nepromokla ani za
    deště, kdy prselo snad ze vsech světových stran) Řeším ale co letos na mile. Spacak nemám velky, ale zabere tam dost mista a karimatku kterou jsem loni nemel a letos ji chci tam uz nedam. Mam malickou nafukovací. Loni jsem vezl spacak na riditkach a pak na rámu. Přemýšlím ze bych sel do brasny co je na riditkach. Z obleceni beru bundu, ponozky, navleky na ruce a nohy. Mas zkusenost s brasnou na řidítka?

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Něco málo jsem k tomu teď psal na webu bezpodpory – https://bezpodpory.cz/kam-s-vybavou-a-jak-si-z-kola-neudelat-nakladak/ Nemám s ní hodně zkušeností, ale z doslechu jsem slyšel, že má spíš větší vliv na ovládání kole. Asi záleží, jak agresivně jezdíš.

      Já jednu doma mám, měl jsem ji na cestě k Baltu a dvakrát na Mílích jsem měl spacák na řidítkách. Bylo třeba symetricky zabalit, aby kolo nezanášelo, ale neměl jsem s tím žádný problém. Je ale pravda, že jsem měl trochu odlišný jízdní styl než mám teď.

  2. Lukas Vysoudil

    Lukas Vysoudil: No tak agrese u me asi nehrozí. Hold kdyz do podsedlovky dam spacak a karimatku, tak se tam uz nic nevejde. Leda to mozna jeste lip slozit, možná.Leda ji zabalit do spacaku, tim si ce spacak byl sirsi, ale zase by to bylo celkove kratší. Ale ma fotkách z mili jsem si nevsiml tvyho spacaku.)

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Jestli je hodně malá, nešla by jen vložit do nějakého vodáckého vaku a připnout někam gumicukem? Klidně i na ty řidítka. Jen je třeba dát pozor, abys to nemělo moc nahoře a mohl přes to svítit. Nebo pod rám.

      V tím vakem na řidítkách jsem jel 2015 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.896652533748542&type=3 a 2017 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1418407804906343&type=3

  3. Rastislav

    Rastislav: Zdravim. Chcem sa spýtať čo je to za typ brašne pod teleskopicku sedlovku? Neviem ju nájsť podľa obrázku :) dakujem

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: Na obrázku je Orlieb Seat-pack 11l.

      1. Rastislav Dvořák

        Rastislav Dvořák: Dakujem. Rozmyslam prave o nej kedze mam teleskopicku sedlovku a nechcem to menit. Planujem ist trosku na lahko nie ako kamionak :) brasna dozadu + vak na chrbat. Akurat este vyberam spacak a tam je to finacne brutalne. Tie malicke stoja 6000 czk a viac. To sa mi zda uz moc. Zmestis a do tej 11l brasne nejaky vacsi spacak? Napr. BS-400 ktory ma velskot v obale 17x28cm.

        1. Michal Ozogán

          Michal Ozogán: Nejsem si jistý, co je to za rozměry. Vozím v něm Cumulus X-lite 200, který má na výšku 18cm a průměr 13cm. Vleze se mi tam a okolo ještě jde narvat nějaké trenky a ponožky, takže tak 15cm by se tam mohlo vlézt.

          Problém je ten, už blízko sedla je brašna užší, aby dobře držela. Pak se rozšiřuje a do té části už by se spacák mohl vejít. Ale zas by to zhoršilo stabilitu a mohla by se propadat až na plášť. S tou teleskopickou sedlovkou vzadu moc místa nebude. Ještě by šlo použít přední brašnu, kde se větší objem vleze lépe.

          Kupoval jsem na bike24. Výhodou bylo, že jsem mohl vyzkoušet, co všechno se mi tam vejde a kdybych nebyl spokojený, na náklady prodejce bych ji zase vrátil.

  4. Lukas Vysoudil

    Lukas Vysoudil: Pokud resis brasnu na míle,tak podsedlovku bych nebral.Ma tendenci se lamat.Musela by byt fakt super.,navic do ni nemuzes narvat moc veci,jinak se ti bude lámat. A na batoh se vykasli taky.Brasnu na riditka a do rámu.Jel jsem s baglem i bez.A zada to ocenily,ze byl batoh doma.Ano ,kolo bylo těžší,je to něco za něco.Kazdej den min 15h budeš tahat batoh na zadech,to nechceš.Pri pádu na zada ma funkci pateraku) Jedna výhoda.

  5. Michal Ondrúšek

    Michal Ondrúšek: Ahoj, prosím ťa aká je značka tvojej podsedlovky? Ktorú tu opisuješ. Chcem si ju nájsť na nete. Ďakujem

    1. Michal Ozogán

      Michal Ozogán: https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-stems-seatposts/bike-seatposts-accessories/bike-seatposts/bontrager-line-dropper-seatpost/p/24159/ Nakonec jsem teda začal jezdit bez ní … po pěti dnech v sedle je stejně utrpení, když musíš zadkem zatlačit, abys ji snížil.

Přidejte svůj komentář

 


Nepřehlédněte Závod 1000 Miles Adventure 2015, den #4 – Jak jsem jel po území krav a lejn

Závod 1000 Miles Adventure 2015, den #4 – Jak jsem jel po území krav a lejn

Čtvrtý den už jsem si docela zvykl na životě na kole. I přesto žádný kilometr nebyl zadarmo. A navíc už se do mě pustilo i počasí. Respektive v jiném extrému než v tropickém vedru, kterým jsem ty čtyři dny jel.

Zobrazit →

IKEA jako all day family trip

IKEA jako all day family trip

IKEA zná každý. V Zimbawe možná ne, ale určitě mají povědomí. A IKEA má v mé mysli rovnítko s rodinou. A spoustou dětí, které tam veselé pobíhají a dělají … věci. A ti lidé tam chodí a jí a nakupují a žijí. A mně to přijde takové ujeté. Divné. Tak nedobře nenormální.

Zobrazit →


Sledujte mě

Odebírejte nové články